How2-Level Up – Utbildning i Pedagogik & Utlärningsteknik | NORRKÖPING
Utveckla din pedagogik och få nya idéer till ditt instruerande.
Vill du höja din kunskap och medvetenhet som kursledare/instruktör – lära dig undervisa mer brett och även på djupet?
Vi ger dig nycklarna så att du får en inblick i vad som krävs för att undervisa tävlingspar, grupper på högre nivåer, ge privatlektioner. Och – kanske det allra svåraste – att lära sig undervisa nybörjare på ett pedagogiskt sätt
Målgrupp:
- Du är aktiv instruktör/kursledare idag i någon form av dans, eller så har du undervisat dans tidigare i livet.
- Du har minst ett års erfarenhet av att undervisa i egen regi alternativt på en dansklubb/dansskola eller dansförening.
- Du är intresserad av pedagogik dvs inlärningsmetoder, undervisningssätt, utlärningsteknik.
- Du vill utvecklas och få nya ideér till ditt instruerande.
Dansstil: Denna utbildning är fokuserad på pedagogik och utlärningsteknik oavsett dansgenre. Du kan därför komma från olika dansbakgrund exempelvis: bugg, fox, swing, salsa, tango, street, jazz, mm.
_______________________________________________________________________________
”Att vara pedagog handlar om mycket mer än att bara ”lära ut”. Det handlar om att förstå hur människor tänker, känner och lär sig, och att använda denna kunskap för att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för lärande. En skicklig pedagog kan göra skillnad i en individs liv genom att ge dem verktygen och kunskapen att lyckas i sina studier och i livet i stort”
Text kopierad ur pedagogguiden
_______________________________________________________________________________________
Kursledare: Torgny Lindbäck och Ann-Charlotte Vacker
Ann-Charlotte Vacker och Torgny Lindbäck har var för sig hållit ett stort antal danskurser, dansläger och dansutbildningar på nivåer allt från nybörjare till elitnivå. Tillsammans har de många års erfarenhet av pedagogik och instruerande både Nationellt och Internationellt. De är båda godkända utbildare hos Danssportförbundet och brinner för att dela med sig av sina samlade erfarenheter kring instruerande, pedagogik och utlärningsteknik. Ann-Charlottes inspirerande energi och engagemang blandat med Torgnys analytiska och kreativa sida skapar magi.
______________________________________________________________________________-
Innehåll:
Pedagogik – Vilken information behöver vi ge deltagarna och vad kan de ta emot?
Hur skiljer sig utlärning av dansteknik på olika kunskapsnivåer?
Grund/Bas – Medel – Avancerad – Tävling
Lär dig sätta upp en utvecklingsplan för deltagare/tävlingspar över en eller flera terminer
Vill du börja ge privatlektioner – vilka är skillnaderna mellan att undervisa privatlektion och att undervisa grupp?
Om man delar in deltagarna i 4 kategorier – Hur behöver vi som instruktörer tänka?
- Förare
- Följare
- Man
- Kvinna
Avancerad nivå – hur tänker vi då? Hur mycket information kan mottagaren hantera och hur mycket/vad kan vi kommentera? Hur hanterar vi när eleven vi möter är bättre än mig som instruktör/kursledare?
Konsten att instruera på nybörjarnivå när deltagarna aldrig har dansat tidigare i hela sitt liv
Undervisa ensam eller i par?
Fördelar/Nackdelar – Hur hantera olika scenario? Hur instruerar man den andra rollen om man ställs inför detta?
Praktiska delar
Hitta roliga och utvecklande övningar för att ta fram olika kvalitéer och för att skapa inspiration
Samverka och skapa tillsammans med andra från olika dansgenre
_________________________________________________________________________
En pedagogs roll
- Planera och genomföra undervisning.
- Använda olika undervisningsmetoder anpassade efter elevernas behov.
- Skapa en positiv och stödjande lärmiljö.
- Ge feedback och vägledning till elever.
- Ständigt uppdatera sin egen kunskap och kompetens inom sitt ämnesområde och inom pedagogik
Text kopierad ur pedagogguiden
LEVEL UP – Anmäl dig redan idag!
____________________________________________________________________________
Schema
Lördag
10.00-12.00 utbildning
12.00-13.00 Lunch
13.00-15.00 utbildning
15.00-15.30 Fika
15.30-18.00 utbildning
18.00-19.00 middag
Dans till blandad spellista 19-22
————
Söndag
10.00-12.00 utbildning
12.00-13.00 Lunch
13.00-14.00 utbildning
14.00-14.15 fika
14.15-15.00 summering